بررسی شکاف بین «گرافیک هنری» و «گرافیک بازاری» با بررسی چهار راس اثرهنری، طراح، سفارش دهنده، مخاطب مطالعه موردی: طاحی جلد کتاب از دهه 1380 تا کنون
پایان نامه
- دانشگاه الزهراء علیها السلام - دانشکده هنر
- نویسنده فاطمه مرسلی توحیدی
- استاد راهنما میترا معنوی راد زهرا مسعودی امین
- سال انتشار 1393
چکیده
طرح روی جلد کتاب از جمله عناصر پیرامتنی است که آستانه ای برای ورود به محتوای کتاب و هویت شناسی آن بشمار می آید. در بررسی و تحلیل طرح جلد کتب گوناگون از دهه پیش تا کنون، نمونه هایی پرمحتوا، خلاقانه و زیبا مشاهده می شود که در کنار انبوهی از طرح های ضعیف، تکراری و نامناسب قرار گرفته اند؛ و می توان اصطلاح رایج گرافیک هنری را به گروه اول و گرافیک بازاری را به گروه دیگر نسبت داد. از آن جا که برآیند هر دو گروه با توجه به فراوانی گسترده شان، بدنه گرافیک معاصر را تشکیل می دهد و از سوی دیگر کتاب کالایی است با کارکرد اصلی ارتقای فرهنگ در جامعه، پرداختن به چرایی وچگونگی ایجاد فاصله بین گرافیک هنری و گرافیک بازاری؛ ضرورت می یابد. در این پژوهش رویکرد و نگرش سه قشر طراحان، ناشران و مخاطبان کتاب نسبت به طرح روی جلد برای تبیین و ارزیابی مسئله فوق بررسی شده است. در این راستا ابتدا به طرح مبانی نظری فرهنگی و اجتماعی موثر در موضوع فوق پرداخته شده و سپس با بررسی و تحلیل عوامل اقتصادی، آموزشی، فرهنگی، هنری و اجتماعی تاثیر گذار بر این مسئله نتایج بدست آمده و به جمع بندی و ارائه راهکار می پردازد. اقتصاد ضعیف صنعت نشر و فقر فرهنگی و اقتصادی ناشران، طراحان کم تجربه و ناآشنا به امور فنی و هنری و عدم شناخت مخاطب در حوزه کتاب بخشی از دستاوردهای این پژوهش است. پژوهش حاضر از نظر ماهیت و روش از نوع توصیفی-تحلیلی می باشد که از دو منظر کاربردی و مبنایی بررسی شده است. برای جمع آوری اطلاعات از دو روش کتابخانه ای و میدانی استفاده شده است که بخش میدانی حاوی پرسشنامه (باز و ترکیبی) و مصاحبه است. جامعه آماری و حجم نمونه به تفکیک و در سه بخش و از میان سه گروه طراحان جلد کتاب، ناشران و مخاطبان انتخاب شده است و هر گروه در فصلی جداگانه مورد سنجش و ارزیابی قرارگرفته اند.
منابع مشابه
بررسی عوامل جامعهشناختی مؤثر بر سلیقه مخاطب باتوجهبه طراحی گرافیک* (مورد مطالعه موردی: دستمال کاغذی)
In contemporary Iranian society through the importance of "self" and "personal responsibility" and the rise of consumer society in life, power of choice has increased. The importance of the community's choice more than anything else is happening in the field of material and consumables and changing the face of Iran's major cities and the increasing attention to the most superficial part of cons...
متن کامل"طراح گرافیک و طراحی فرهنگ" در ایران صنعتی و پساصنعتی
فلسفه های فکری دوران مدرن و پست مدرن، بر تمامی وجوه زندگی هنرمندان تأثیر گذاشته، طراحان گرافیک نیز، تحت تأثیر این تفاوت نگرش در جامعه صنعتی و پساصنعتی قرار گرفتهاند؛ همینطور تحول اساسیِ جایگاه هنرها ناشی از تغییر مشهود در ابزارها، شیوه ها و ... است. در این مقاله با مقایسه تطبیقی بین ارتباطات تصویری (گرافیک) مدرن و پستمدرن، تفاوت نگرش جوامع صنعتی و پساصنعتی بر وظایف طراح و نیز تأثیر این دو جام...
متن کاملاخلاق در طراحی گرافیک: بررسی مباحث اخلاقی حرفهی طراحی گرافیک
روبهرو شدن با مسئولیتهای اخلاقی و اجتماعی در فرآیندِ رشدِ هر حرفه جایگاه ویژهای دارد و همواره مورد توجه دستاندرکاران آن حرفه است. بحث اخلاق در حوزهی طراحی گرافیک نیز ازجمله مباحث مهم و قابل بررسی است. پژوهش پیشرو در صددِ آن است که ضمن جستجو در حوزة طراحی گرافیک، رویکردهای اخلاقی مطرح در این رشته را شناسایی کند و با برجسته نمودن نقطه عطفهای تاریخِ طراحی گرافیک، دغدغههای اصلیِ مسئولیت و اخ...
متن کاملبررسی آثار زنان طراح گرافیک ایرانی
این رساله در 6 فصل تنظیم شده است : در فصل اول ؛ به موضوع پژوهش ، مساله ،پیشینه و هدف و ضرورت آن پرداخته شده است . در فصل دوم ؛ در بخش اول در مورد معنای لغوی گرافیک صحبت شده و در بخش دوم و سوم با نگاهی گذرا به تاریخ طراحی گرافیک در ایران و جهان و بررسی موقعیت زنان شاغل در ایران میپردازیم . در فصل سوم ؛ به بررسی فعالیت و اثار زنان طراح گرافیک جهان می پردازیم . در بخش اول با عنوان "دلیل تاکید ب...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه الزهراء علیها السلام - دانشکده هنر
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023